PRAVAŠKI NACIONALIZAM
Na
nedavnim Izborima imali smo prilike vidjeti neznanje državnih institucija, gdje
se u upisnim listama birača navodi pojam nacionalnost, što je potpuno pogrešno.
Svatko tko je državljanin Republike Hrvatske ima pravo glasa na izborima, po nacionalnosti
je hrvat!!!
Na
nedavnim Izborima imali smo prilike vidjeti neznanje državnih institucija, gdje
se u upisnim listama birača
navodi pojam nacionalnost, što je potpuno pogrešno.
Svatko tko je državljanin Republike Hrvatske ima pravo glasa na izborima, po nacionalnosti
je hrvat!!!
Pojam
nacionalizma se pogrešno interpretira u Hrvatskoj, prije svega zbog
neznanja i nerazumijevanja pojmova i
definicije nacije, države i narodnosti.
Pojam nacionalizma danas se
uglavnom veže na negativnu asocijaciju u širem dijelu pučanstva. Razlog tome je
nepoznavanje suštine nacionalizma, a tome treba pridodati i namjerna i
smišljena negativna kampanja koja se godinama vodi od strane nekih hrvatskih
medija koji su u vlasništvu inozemnih poslovnih subjekata. Nažalost, nesposobnost
i nezainteresiranost hrvatskih intelektualaca svih profila uvelike je
pridonijelo takvoj – sasvim pogrešnoj percepciji hrvatskog nacionalizma.
Istina, vodstvo Hrvatske stranke prava od osnivanja, 1990 pa nadalje, uvelike
je tome pogodovalo i poticalo, namjerno, jer je u tim vremenima to bilo „in“ i
budilo patriotizam i nacionalni ponos.
Kada
srbin, židov, hrvat ili bošnjak iz Hrvatske želi posjetiti neku zemlju, mora
predočiti svoju putovnicu na granici. Predočenjem svoje hrvatske putovnice, za
carinika on je uvijek Hrvat i ne zanima ga njegova etnička pripadnost. Kada
tamnoputi turista iz SAD-a dolazi u Hrvatsku na ljetovanje, on je za nas
amerikanac, i nije nas briga da li je po narodnosti Tuareg, Zulu ili Bušman.
Američki predsjednik svake godine drži govor naciji, dakle svim državljanima
SAD-a. Nikad ne govori narodu, jer bi to značilo da se obraća samo jednoj
etničkoj skupini. Iz navedenog, lako se može uočiti da je za razumijevanje
nužno razlikovati naciju od narodnosti.
Postoje
tri vrste nacionalizma: etnički, vjerski i državni.
Dok
su prva dva tipa nacionalizma po svojoj prirodi destruktivnog karaktera, jer
negiraju osobnosti i prava drugima, državni nacionalizam je pozitivan i
prihvatljiv. Francuska, Engleska i Sjedinjene države, npr., upravo su primjer takvog nacionalizma, i
nitko u svijetu to ne smatra lošim.
Hrvatska
stranka prava i dr. Ante Starčević, od svojih početaka u 19. stoljeću, uvijek
su zastupali državni nacionalizam, poštivajući prava pripadnicima ostalih
etničkih skupina na njihovu osobnost tradiciju i kulturu.
Pravaški
nauk je u tome vrlo jasan. Polazeći od Aristotelove definicije
"sreće" koja kaže da čovjek sretan onda kada živi u skladu sa svojim
sposobnostima i vrlinama koje može ispuniti samo ako živi i djeluje u okviru
društvene zajednice, jasno je da je pitanje nacionalnosti vezanu za pojam države.
Čovjek je po svojoj naravi političko biće, dakle, može funkcionirati samo u
društvenoj zajednici, pa se stoga udružuje radi ostvarenja osobnih ciljeva. Ako
individua želi biti pripadnik neke zajednice, obvezan je prihvatiti
"društveni ugovor", kako to objašnjava Rousseau.
No
osnovu toga, pojam država može se definirati kao društvena zajednica
čiji su pripadnici članovi svih etničkih skupina u jednoj državi s zajedničkim
interesom. Pripadnici jedna etničke skupine čine narod, odnosno
narodnost, i tako se izjašnjavaju, ali svi oni čine jednu naciju, i
politički su Hrvati. Prema tomu, nacionalnost se određuje državljanstvom,
a ne narodnošću.
Pravaštvo
zastupa koncept građanskog nacionalizma koji prije svega ističe pripadnost
individue određenoj političkoj cjelini. Pri tome, vjeroispovijest nema nikakve
veze s državljanstvom niti narodnošću. Vjeroispovijest je uvijek osobna stvar
svakog pojedinca i njegove duhovnosti, a država se ni na koji način ne smije
miješati niti utjecati na to temeljno pravo člana svoje zajednice.
Piše: Leonardo Fric
Nema komentara:
Objavi komentar